fbpx

Інтернет в XXI столітті став важливою частиною нашого суспільства, соціуму. А багато підлітків взагалі не мислять себе без мережі та пропонованого нею продукту – соціальних мереж. У соцмережах підлітки спілкуються між собою, шукають нові знання, просто безтурботно проводять час. І стають жертвами інтернету.

У журналі «The Lancet» нещодавно було опубліковано матеріали дослідження, як впливають соцмережі на психічне здоров’я підлітків, окремо хлопчиків і дівчаток. Результати досить цікаві та дещо відрізняються від загальновизнаних.

Що поганого в інтернеті та соціальних мережах?

Метою трирічного дослідження було встановити, наскільки часто та як використання соцмереж впливає на сон, фізичну активність у підлітків.

У дослідженні брали участь близько 10 тисяч підлітків віком 13–14 років, які проживають в Англії. Анкетування проводилося віддаленим способом. Підлітків опитували про частоту використання соціальних мереж, їх психологічне здоров’я, факти кіберзалякування (кібербулінг), якість сну, фізичну активність та психоемоційне благополуччя.

За підсумками трирічного анкетування виявилося, що 69 % хлопчиків і 75 % дівчаток були дуже частими користувачами соціальних мереж. Тобто відвідували свої та чужі сторінки по кілька разів на день.

До чого призводить зловживання соцмережами дівчатками?

Близько 28 % дівчат, які користувалися соціальними мережами дуже часто, повідомляли про психологічні розлади. Для порівняння, у тих, хто заходив на сторінки соціалок раз на тиждень або рідше, подібні скарги відзначалися тільки у 20 %.

Також у підлітків із першої групи гіршими були показники задоволеності життям, рівень щастя, вищою була тривожність. Автори дослідження вважають, що такі результати пояснюються кібербулінгом, нестачею сну і фізичної активності в любителів посидіти в соцмережах.Тикання пальцем із монітора – кібербулінг

Водночас, автори стверджують, «що соціальні мережі самі по собі не завдають шкоди, але часте їх використання може погано відбитися на діяльності, яка чинить позитивний вплив на психічне здоров’я». Наприклад – достатньо часу спати та займатися спортом.

«Водночас збільшується вразливість молодих людей щодо шкідливого контенту, особливо – негативного досвіду кібербулінгу», – повідомив провідний автор Рассел Вінер (Russell Viner), доктор філософії, MBBS, M.Phil.

До чого призводить зловживання соцмережами хлопчаками?

Серед хлопчиків-підлітків про помітний психологічний стрес повідомили 15 % активних користувачів соцмереж. Таке ж явище відзначалося у 10 % не любителів позависати в інтернеті.

Також стосовно хлопчиків, кібербулінг, дефіцит сну та фізичної активності мали набагато менші прояви.

Дослідникам не вдалося встановити істотного зв’язку між дуже частим використанням соцмереж і зниженням якості життя та відчуття щастя, погіршенням сну чи підвищеним занепокоєнням.

«Явні статеві відмінності, які ми виявили, можуть бути просто пояснені тим, що для дівчаток характерний більш частий доступ до соціальних мереж, ніж для хлопчиків, або з тим фактом, що в дівчаток на момент взяття в дослідження вже був більш високий рівень тривоги», – сказала співавтор Даша Ніколс (Dasha Nicholls), доктор медичних наук. За її ж словами, «кібербулінг може бути більш поширеним серед дівчаток, або таке явище може бути більш тісно пов’язане зі стресом у дівчаток, ніж у хлопчиків».

Прикінцеві положення і висновки

Підлітки погано сплять через захоплення інтернетомАвтори вважають, що стресогенну роль соціальних мереж та інтернету на підліткову психіку перебільшують, і її треба буде ще вивчити більш досконально. Уже зараз заявляють, що негативний вплив, швидше за все, матиме непрямий характер. Тобто основне значення в погіршенні психоемоційного стану підлітків, дослідники відводять дефіциту фізичної активності й порушень сну.

Проте, повністю забувати про ризики для підліткової психіки не варто: розлади її зустрічаються не так вже й рідко.

Перш за все, необхідно намагатися пом’якшити спотворення здорового способу життя, боротися з кібербулінгом. Тоді вдасться реалізувати позитивні моменти, що надаються соціальними мережами – спілкування, позитивний досвід, формування навичок взаємодії.

За матеріалами Американської Академії педіатрії