Підлітковий вік рідко проходить без штормів, гормональних і емоційних. Тому й конфлікти серед тінейджерів не рідкісні. Коли сварка спалахує вдома, батьки можуть і повинні вміти її погасити. Складніше, коли напружені стосунки виникають між підлітками в колективі. Тоді розвиток і результат суперечки залежать від навичок ведення конфлікту, яким дитини потрібно навчати вдома, у школі.

Уникати конфліктів

Підліткам на рівні родини необхідно пояснювати, як можна погасити конфлікт у самому зародку. Донесіть такі тези:

  • для того, щоби не допустити бійки, потрібно більше мужності, ніж для того, щоби її розпочати;
  • жодна бійка не розв’яже проблему, що виникла, а тільки посилить її;
  • коли людина злиться, але стримує себе й не затіває, чи не вплутується в бійку, вона обов’язково вийде з неї переможцем.

Обов’язково розкажіть, що є діти, з якими складно ладнати, тому що вони через нюанси виховання або інших причин, люблять провокувати конфлікти. Легко впадають у гнів і провокують однолітків на бійку, дражняться, організовують конфлікти між іншими дітьми.

Контролювати гнів

У моменти гніву й люті, підлітки можуть у школі або вдома накоїти багато такого, про що доведеться шкодувати. Причому неприємності можуть бути досить великими, аж до того, що дитина відмовиться відвідувати школу. У свою чергу, наслідки пропусків занять бувають вельми серйозними.

Щоб успішно контролювати гнів, необхідно добре знати це почуття. Поясніть дитині на словах, як можна зрозуміти, що вона у гніві, через що її його самокритика знижена.

Почніть із причин:

  • люди зляться, коли зачіпають їхні почуття або їм не дають зробити те, що їм хочеться;
  • коли їх оббрехали інші;
  • коли коло спілкування не розуміє підлітка;
  • коли оточуючі поводяться не так, як від них чекають.

Розкажіть про ознаки, якими гнів проявляється:

  • частішає серцебиття;
  • обличчя стає гарячим;
  • шкіра обличчя вкривається потом;
  • спрощується, випрямляється процес мислення;
  • стає важко дихати, виникає відчуття нестачі повітря;
  • тіло переповнюється енергією, але направити її хочеться на руйнування чого-небудь.

Найбільше уваги звертайте на контроль процесу мислення. Тільки навчившись заспокоювати хід думок, можна сподіватися на холодний розум і адекватні дії. Тільки тоді підліток буде здатен висловити почуття, що його охоплюють, спокійними зваженими словами, а не образами чи кулаком.

Контролювати себе

Навчіть дитину навичкам самоконтролю. Завдяки їм, підліток зможе розпізнавати в себе деструктивний настрій на підставі описаних вище ознак гніву.

Щоб успішно контролювати гнів, необхідно добре знати це почуття. Поясніть дитині на словах, як можна зрозуміти, що вона у гніві, через що її його самокритика знижена.

Щоби вийти з такого стану в школі, потрібно заспокоїтися: зробити кілька глибоких вдихів, не поспішаючи порахувати до 10. Якщо гнів наздогнав вдома, то можна побити подушку, послухати музику, влаштувати пробіжку.

Краще, звичайно, фізична активність: вона дозволяє організму правильним шляхом утилізувати накопичені в крові продукти стресу.

Вислухати

У разі конфлікту в підлітковому колективі, необхідно тримати дистанцію від джерела гніву, кривдника. При цьому важливо стояти прямо, не відводити очей від провокатора й розмірено, глибоко дихати.

Заспокоїтися

У ситуаціях, коли в підлітка самого з’являється бажання вчинити конфлікт чи бійку, потрібно спробувати втілити бажання в слова, іноді цього вистачає, щоби мозок розібрався, і на зміну деструктивним діям запропонував конструктивний план. Перше питання, яке варто поставити собі – “Чому я злюся?” Друге – “Що мені зробити, щоби не злитися?”.

Ухилитися

Не варто ображати кривдника у відповідь. Це допоможе уникнути контрвипадів та бійки. При цьому варто замислитися, чого хоче опонент, якщо, звичайно, його мова не складається з одних лише образ.

Потрібно намагатися уникати спілкування із забіяками, щоби рідше потрапляти в ризиковані, кризові ситуації.

Розрядити ситуацію

Навчіть підлітка знаходить способи вирішення конфлікту без агресії. Наприклад:

  • за допомогою гумору: «Поб’ємося, виваляємося на землі, застудимося ще»;
  • за допомогою попередження про наслідки: «Якщо поб’ємося, обох виженуть із класу / викличуть батьків у школу / залишать після занять» й т.і.;
  • за допомогою тактичного відступу: просто піти, не звертаючи уваги на образливі слова в спину.

І найголовніше: діти роблять так, як чинять їхні батьки. Тому мамам і татам варто бути гарним прикладом для своїх дітей. Якщо ж дитина стала патологічно конфліктною, її варто показати лікарю.

Приклад (на щастя – досить рідкісний): при пухлині гіпофіза звужується поле зору. Підліток цього не усвідомлює і штовхає, зачіпає людей з оточення просто тому, що не бачить їх. А це стає приводом для постійних конфліктних ситуацій.